Lopatka: Dny sváteční a všední, in Předpoklady tvorby, Praha 1991; o Nápadech svaté Kláry: J. Lukeš: Zlatá léta šedesátá, LidN 20. 1991; M. Petříček: Správný odhad, Tvar 1991, č. 49; M. Exner: Politická humoreska, SvS 24. 1. 1992; o Bílé knize o kauze Adam Juráček: J. Lukeš: Přitažlivost nepřitažlivosti, LidN 12. 3. 1992; M. Petříček: Příliš mnoho humoru, Tvar 1992, č. 5; M. Mravcová in Kol. : Český Parnas, Praha 1993; J. Pechar: Sebeparodie a černý humor v próze P. K., in Nad knihami a rukopisy, Praha 1980xx; Básničky, emigrace, zkušenost, MF Dnes 14. 12. 1990 (rozhovor); J. Čulík: Několik knih P. K., Tvar 1990, č. 25; Klady totálních zásahů, NK 1990, č. 40 (rozhovor); J. Lederer in Tak tedy... přijďte, Praha 1990; Pochopil jsem putovní nebezpečí dějin, LidN 21. 1990 (rozhovor); Čtyři životy P. K., Tvar 1991, č. 6 (rozhovor); M. Hoznauer: P. K. Bibliografická příručka, Praha 1991; J. Lederer in České rozhovory, Praha 1991; Čtvrté dějství se jmenuje Návrat, LidN 2. 1993 (rozhovor); Dovršený návrat?, NK 1993, č. 45 (rozhovor).
Příliš hlučná samota
Groteskní hororová novela o zlu skrytém pod maskou dobrotivosti. Moto díla, sestávajícího z 15 číslovaných kapitol, cituje italského spisovatele G. PAPINIHO, modernistu, který konvertoval ke katolicismu a posléze sympatizoval s fašismem: "Největší lstí ďábla je, když sám o sobě prohlašuje, že není. " Oblíbenou četbou pana Kopfrkingla, vlídného a spořádaného zaměstnance krematoria, je tibetský cestopis A. DAVID-NEELOVÉ. Odvozuje z něho svou představu o vznešenosti zpopelňování: to je v jeho představách aktem proměny, očisty a osvobození člověka od pozemských útrap, kremační pec pak dílnou "samého pánaboha". Utrpení chápe Kopfrkingl jako "zlo, které musíme odstraňovat". Odtud pramení i jeho - převážně verbální - snaha o vylepšení světa. Okázalý nekuřák a abstinent, demontrující svou citlivost vztahem k hudbě, má zálibu nazývat místa i živé bytosti nadnesenými a exotickými jmény: sám, přestože se jmenuje Karel, si nechává říkat Roman, manželku oslovuje Lakmé, svému pracovišti říká Chrám smrti apod.
Slovník české literature blog
Z jejich minulosti je čtenáři odkryta Vlkova zbabělá denunciace, které padne za oběť i jeho bratr a milenka, brutální lynč, jímž likviduje svědka a důkazy své hanebnosti, a Šimsova ochotná asistence při likvidaci režimních odpůrců v nastrojených procesech. Sedmero "děcek" (kromě Lízinky ještě krasavec Richard Mašín, který z neopětované lásky ke sličné, leč apatické katyni umučí jejího příležitostného obdivovatele Dujku a sám spáchá sebevraždu, Vlkův chráněnec hrbáč Albert, katův syn Šimon Hus, dvojčata Petr a Pavel Královi a bachařův potomek František Kazík) absolvuje roční kurs, zakončený maturitní a mistrovskou zkouškou, jejímž vrcholem je Lízinčina poprava Šimsy. Do žačky se zamiluje i Vlk, za tragikomických okolností ji v kupé železničního vozu zbaví panenství a chystá sňatek. Nehodlá se však vzdát ani dosavadní ženy Markéty, a představuje ji proto záhy po rozvodu Lízinčiným rodičům jako svou matku. S civilní dikcí, jako by se mluvilo o čemsi banálním a obvyklém, rozvíjí suverénní vypravěč Kohout v Katyni své senzační téma: balancuje na samé hranici pokleslých literárních žánrů, na dosah pornografické konkrétnosti či šokujícího perverzního sadismu, vykreslením událostí však navíc vědomě usiluje o otevření a spojité nazírání nejzávažnějších etických problémů (zneužití moci, trest smrti, euthanasie, souvztažnost promiskuity a násilí atd.
Slovník české literature review
Postava Haňti, která nezakrývá jistou autobiografičnost, se prezentuje značně odlišnými rysy než obvyklý pábitel z předchozích Hrabalových knih. Je sice také člověkem z okraje společnosti, ale svou svobodu a volnost už nebrání furiantskou a žvanivou řečí; Haňťa mlčí a medituje. I když je samotářským podivínem, netrpí osaměním, protože žije "v myšlenkami zalidněné samotě". Jeho skutečnými přáteli jsou myšlenky - filozofů, spisovatelů i jeho vlastní. V popředí Haňťova hodnotového světa tak stojí kniha: je pro něj výsostným produktem lidského ducha, klíčem k porozumění životu i projevem tisícetileté kultury. S donkichotskou vervou se v těžkých dobách normalizačního režimu rozhoduje pro její ochranu, věří v její nezničitelnost. Svět knih, zachycování uplynulého času i každodenní prožitky jsou pro hrdinu příležitostí k otázkám po smyslu bytí, k pojmenování své vlastní situace ve světě. Haňťa takto tlumočí, často i explicitně, osobitou uměleckou a životní filozofii B. Hrabala - specifický zorný úhel, jímž se v jeho dílech spojují a konfrontují různorodé jevy a prožitky.
Slovník české literature book
Slovník české literatury
- Slovník české literatury po roce 1945
- Matematické výpočty online (MAW)
- Slovník české literature book
- Káťa a Škubánek | Albatrosmedia.cz
Slovník české literature library